"שימוש באקדח טייזר – רק לשוטר ללא עבר אלים, פלילי או משמעתי"

    שלמה בן יוסף | צילום: ויקיפדיה jasonesbain No Comments on "שימוש באקדח טייזר – רק לשוטר ללא עבר אלים, פלילי או משמעתי"
    18:13
    06.05.24
    אבי יעקב No Comments on "זה רגע שלא אשכח לעולם" | הרב ישראל מאיר לאו בראיון מרגש

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    מאז האירוע ביצהר, בו חישמלו שוטרים אזרח מספר פעמים בהיותו אזוק, פחת דרמטית השימוש במכשיר בכל הארץ – כך נחשף היום בוועדה לביקורת המדינה.

    534 מכשירי-טייזר נמצאים בידי המשטרה, ובעוד שבשנת 2012 היו 513 שימושים במכשיר, הרי שבשנת 2013 הוא הופעל רק ב 385 מקרים, ובשנת 2014 עד היום, רק 106 פעמים. יו"ר הוועדה, ח"כ אמנון כהן ציין כי מדובר במכשיר חדש יחסית, ויש חשש כי הוא יגרום תופעות לוואי לחולים, ואפילו למוות.

    "על המשטרה להקפיד כי כל מכשיר ישמור את נתוני הדיווח והשימוש בו, ועליה לפרסם את נוהל השימוש בו באתר שלה. על מבקר המדינה, לפני סיום בדיקתו בעניין, להיוועץ גם עם משרד הבריאות לגבי השלכות השימוש באקדח, על תופעות-הלוואי הנגרמות ממנו, והסיכון הנשקף לחולים שונים", אמר. כהן דרש מהמשטרה, כי השוטרים שיוכשרו לשימוש במכשיר יחוו על בשרם את הפגיעה באופן ניסיוני, וכן שרק שוטרים ללא עבר פלילי או משמעתי יורשו להשתמש בו.

    מנכ"ל משרד המבקר, אלי מרזל, הבטיח כי הדו"ח בנושא נמצא בשלביו האחרונים, ממתין לתגובת המשטרה, והוא יפורסם בעוד כשלושה חודשים.

    ניצב-משנה מוריס חן, ראש מחלקת חירום במשטרה אמר בדיון כי "לאחר האירוע ביצהר כיום אנחנו במקום אחר לגמרי, וכיום יש ירידה דרמטית בשימוש במכשיר. בנתונים שמסרנו למרכז המידע והמחקר של הכנסת נפלה טעות מצדנו. הגברנו את הפיקוח, הבקרה וההכשרות של השימוש במכשיר. קבענו שרק שוטרים בקבע, בעלי ניסיון יוכשרו להשתמש במכשיר, עם הוראות-הפעלה נפרדות משוקר-חשמלי, ונאסר שימוש במכשיר כנגד ילדים וקשישים". חן הודה כי המשטרה טרם יצרה מנגנון לשימור נתוני השימוש במכשיר-עצמו, והבטיח כי הנוהל אמנם לא יפורסם באינטרנט – אך יימסר לכל דורש. לדבריו, הסרט ביצהר "היה מפוברק וערוך, ונוספו לו קטעים שלא היו במציאות".

    ח"כ אורית סטרוק (הבית היהודי) הדגישה כי יש להקפיד ששוטר המורשה להשתמש במכשיר יהיה נקי מכל עבירת אלימות או משמעת, ובנוסף שהוא עצמו יחווה מכת-טייזר כדי להבין את משמעות האמצעי. לדבריה, "לנער האתיופי שהתאבד כתוצאה מחוויה נוראה שכזאת, הנהלים החדשים של המשטרה כבר לא יעזרו".

    הפרופ' אבינועם רכס, נציג ההסתדרות הרפואית, הצטרף לדברי ח"כ סטרוק והדגיש כי "השוטרים משתמשים במכשיר לא כדי למנוע אלימות – אלא בתור עונש לאזרח. מדובר בנשק חם לכל דבר, הוא גורם לנפילה לא-מבוקרת, שבירת עמוד השדרה, חדירה לגולגולת, התקפי-לב ואף מוות. היצרנית שלו בולמת פרסומים שליליים עליו, ובארה"ב מחויב כל שוטר שמאושר לו להשתמש במכשיר – לחוות אותו בעצמו".

    עו"ד רחל דניאלי, מהסניגוריה הציבורית סיפרה כי בשנים האחרונות הם טיפלו בכ-30 תיקים נגד שוטרים על שימוש מוגזם בטייזר, אך המחלקה לחקירת שוטרים סגרה את כולם מחוסר-עניין לציבור.



    0 תגובות